Amb el títol de «Passat, present i futur de les vies pecuàries, la transhumància i el pastoralisme», les activitats acadèmiques tindran lloc a la Facultat de Dret els dies 18 i 19 doctubre
El dijous 19, a les 12.30 hores, tindrà lloc el tradicional pas de ramats pel traçat de la Canyada Real dins del campus de Sant Vicent
Alacant. 17 doctubre de 2017
La Universitat dAlacant acull durant els pròxims dies 18 i 19 doctubre la commemoració de les jornades pastorals amb motiu del desè aniversari de la senyalització de la Canyada Real al seu pas pel campus de la institució a Sant Vicent del Raspeig.
Amb el títol de «Passat, present i futur de les vies pecuàries, la transhumància i el pastoralisme», aquestes activitats acadèmiques i divulgatives pretenen a més servir dhomenatge al poeta oriolà Miguel Hernández, conegut popularment com el «poeta cebreros» ja que part de la seua vida es va dedicar al pasturatge.
Les conferències es desenvoluparan a la sala de graus Rector Ramón Martín Mateo de la Facultat de Dret de la Universitat dAlacant, organitzadora de les jornades juntament amb els vicerectorats de Cultura, Esport i Llengües i de Campus i Tecnologia. La coordinació de les jornades correspon a Mercé Ortiz, professora titular dEstudis Jurídics de lEstat de la UA.
La jornada de demà dimecres començarà a les 10 hores amb la presentació del programa i les activitats als mitjans de comunicació i a les 11 hores es tractarà el tema de «Las vías pecuarias y la cultura pastoril», amb la projecció de la pel·lícula Camí del peix, presentada per Miguel Ángel Pérez Serrano, historiador especialista en arqueologia i gestió del patrimoni.
A les 13:30 hores tindrà lloc lhomenatge a Miguel Hernández amb la participació de lartista Antoni Miró, de José Luis Ferris, escriptor i professor de literatura espanyola de la Universitat Miguel Hernández, i de José Carlos Rovira, catedràtic de literatura de la Universitat dAlacant.
De vesprada, a les 16 hores serà la inauguració oficial de les jornades amb autoritats de la Universitat dAlacant, de la Generalitat i de municipis de les comarques dAlacant i posteriorment hi haurà una taula redona, a les 17 hores, titulada «El passat, present i molt futur de les vies pecuàries i la transhumància», moderada per Ignacio Jiménez Raneda, catedràtic de Fonaments de lAnàlisi Econòmica de la Universitat dAlacant, i amb la participació de més duna dotzena dexperts.
El dijous 19 lactivitat començarà a les 10 hores amb la concentració de bestiar al costat del Bosc Il·lustrat del Campus. A les 12.30 hores, els ramats creuaran el campus fins a lescultura Dibuixar lEspai, al costat de ledifici de Rectorat, i tornaran al punt dorigen, realitzant el recorregut de la Canyada Real de la UA. Durant el trajecte, el dolçainer Hiroshi Fujii i el tabaleter Lluis Torró faran una breu interpretació musical en homenatge al poeta oriolà. Al final, sinaugurarà lexposició bibliogràfica a la Biblioteca General.
A la vesprada tindran lloc dues taules redones. A les 16 hores, la primera, titulada «La ramaderia extensiva i transhumant i les seues emprenedories benefactores socioeconòmiques i ambientals» i moderada per Carlos Martín Cantarino, professor titular dEcologia de la Universitat dAlacant. I a les 18 hores, la segona, amb títol «La transhumància com a patrimoni cultural immaterial» amb moderació a càrrec de Matilde Dobón.
A les 19 hores es clausuraran les jornades amb la representació Lambaixada del Pastor, dAgres i els balls tradicionals a càrrec de les Agrupacions Sant Jordi i El Carrascal.


